Ako založiť zubnú (stomatologickú) ambulanciu?

15. Feb 2021
Doba čítania 6 mins
Návody
Ešte študujete alebo práve získavate prvé roky stomatologickej praxe, ale je vaším snom mať vlastnú zubnú ordináciu? Začnite si pomaly mapovať trh a zhromažďovať informácie potrebné na založenie praxe. Odborné skúsenosti a doterajšie praxe vám totiž stačiť nebudú. Musíte sa pripraviť na to, že okrem stomatológa, musíte byť tak trochu ekonómom, obchodníkom alebo dokonca marketér. Prečítajte si nasledujúce kroky, ktoré vás neminú, aby ste si splnili váš sen o vlastnej ordinácii.
Ako si založiť stomatologickú ambulanciu

1. Vyberte si formu podnikania

Ak túžite po vlastnej praxi, máte dve možnosti:

  1. kúpiť si zabehnutú ambulanciu od iného zubára, napríklad od kolegu, ktorý odchádza do dôchodku,
  2. zariadiť si novú ambulanciu od nuly - to ale znamená, že si budete musieť hľadať vhodné priestory, zháňať nových pacientov a vybavovať všetky potrebné papiere.

Následne sa musíte zamyslieť nad tým, ako budete podnikať. Stomatológ má možnosť podnikať ako:

  1. fyzická osoba,
  2. alebo založiť vlastnú firmu - ide o jednoduchší spôsob v prípade budúceho prevodu ambulancie alebo pri zamestnaní ďalšieho personálu.

2. Zistite si spôsob financovania

Väčšina stomatológov nemá to šťastie, že získa ordináciu darom alebo ju zdedí. Preto je potrebné získať financie od banky prostredníctvom úveru.

3. Vytvorte si podnikateľský plán

Predtým, než pôjdete do banky požiadať o pôžičku na vašu novú ordináciu, musíte mať vytvorený podnikateľský plán. Sami tak lepšie pochopíte, aké sú vaše možnosti, ako si nastaviť ciele alebo ceny, kde vziať pacientov, ako sa prezentovať, koľko vás to všetko bude stáť.

4. Zistite si všetky úradné náležitosti

Okrem samotných financií budete k zriadeniu stomatologickej ambulancie potrebovať radu ďalších náležitostí. Všetky potrebné informácie sa dočítate v zákone o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Ďalšie informácie získate v odborných kruhoch, napríklad v Slovenskej stomatologickej komore. Zhrnujeme pre vás aspoň základné potrebné náležitostí, ktoré vás neminú.

  • Registrácia v Slovenskej stomatologickej komore.
  • Získanie licencie.
  • Založenie podnikania.
  • Oprávnenie na prevádzkovanie neštátneho zdravotníckeho zariadenia - oprávnenie vzniká na základe rozhodnutím o registrácii krajského úradu príslušného podľa miesta prevádzkovania neštátneho zariadenia a ďalšie.

Ustrážiť si všetky potrebné pečiatky a prežiť rokovania s úradmi môže byť náročné. V dnešnej dobe našťastie už existujú špecializované firmy, ktoré vám za poplatok sa založením lekárskeho zariadenia pomôžu.

5. Nájdite vhodné miesto

Dôležitým bodom pri zakladaní stomatologickej praxe, je lokalita samotného zariadenia. Pri hľadaní, myslite na dobrú dostupnosť a tiež na samotnú dispozície ordinácie, aby vyhovovali všetkým potrebám modernej zubnej ordinácie.

Naštudujte si ergonómiu ordinácie. Nezabúdajte na to, že pri ošetrovaní zubov a pri drobných chirurgických zákrokoch budete potrebovať viac miesta. Okolo stola sa budete pohybovať spoločne so sestričkou. Urobte si zoznam všetkého, čo budete v ordinácii potrebovať, vrátane zubárskeho kresla, intraorálneho röntgenu, mikroskopu, sterilizačného zariadenia, prípadne tiež panoramatického röntgenu. Ďalej myslite na veľkosť čakárne, toaliet, sklad.

Zariadenie do stomatologickej ordinácie
Správna ergonómia ordinácie je pre zubára dôležitá. Zdroj: Unsplash.com

6. Nájdite si dobrého dodávateľa

Dôležitou súčasťou každej ambulancie je jej zariadenie a predovšetkým stomatologické nástroje. Ak chcete ísť s dobou, budete potrebovať tie najmodernejšie prístroje, kvalitné zubárske kreslo a kvalitné prístroje a nástroje. Ak nebudete inovovať, ľudia, ktorí chcú kvalitnejšie ošetrenie za vami postupne prestanú chodiť. Nájdite si preto kvalitného dodávateľa, s ktorým sa vám bude dobre komunikovať.

Zariadenie do zubnej ambulancie
Kvalitné zubárske zariadenia a nástroje sú základom každej stomatologickej ordinácie. Zdroj: Pixabay.com

7. Personál vyberajte opatrne

Do ordinácie budete určite potrebovať kvalifikovanú zdravotnú sestru. Premýšľajte ale nad tým, že do budúcnosti by mohol vo vašej ordinácii pracovať aj ďalší lekár alebo zubný hygienista. Vaša ordinácia tak bude môcť poskytnúť dlhšie ordinačné hodiny a tiež doplnkové služby, ako je zubná hygiena. Je to atraktívne pre pacientov, ktorí tak majú všetko na jednom mieste.

Pri výbere zamestnancov a spolupracovníkov dajte dôraz na referencie a nenechajte sa zlákať hneď prvým kandidátom, ktorý bude chcieť ten najnižší plat. Neskúsený a nespoľahlivý človek, aj keď lacný, môže byť pre vašu ordináciu skazou. Napríklad sestrička je prvým kontaktom s pacientmi, a tak by okrem odbornosti mala byť trpezlivá a komunikatívna. Rad pacientov opúšťa svojho zubného lekára práve kvôli zlému správaniu samotného personálu.

Stomatológ
Odborný a spoľahlivý personál je pre zubnej ordinácii veľmi dôležitý. Zdroj: Bigstockphoto.com

8. Informačný softvér zefektívni prácu

Pre svoju ordináciu budete potrebovať tiež počítač a informačný softvér pre stomatológov. Vyberte si taký, v ktorom môžete sami navoliť ľubovoľné moduly a funkcionality, ktoré sú pre vašu prax podstatné. Môžete si tiež vybrať medzi offline a online riešením. V informačnom systéme máte karty pacientov s podrobnými obrázkami, ale aj objednávkový systém, prepojenie na tretie strany, ak je potrebné účtovná firma a podobne. Kvalitne a na mieru nastavený informačný systém vám ušetrí a zefektívni prácu.

9. Marketing pomôže získať klientov

Plnohodnotne zariadená ordinácie je skvelá vec, ale k čomu to všetko je, ak vám do nej nebudú chodiť ľudia? Zo začiatku budete musieť zháňať klientov všade možne. Začnite u priateľov a známych. Pokiaľ budú spokojní, povedia o vás ďalším. Samozrejme, to nemusí stačiť, preto musíte počítať s tým, že budete musieť investovať aj do offline alebo online marketingu.

Práve online marketing je v dnešnej dobe veľkou výhodou. Predstavte si, že niekto zadá "zubná ordinácie" do Google a medzi prvými výsledkami sa mu objaví práve vaša webová stránka, alebo ho na iných stránkach zaujme vaša reklama.

Už v podnikateľskom pláne tak myslite na to, aké financie môžete do marketingu investovať. Nezabúdajte ani na sociálne siete, kde vás môžu ľudia ľahko kontaktovať alebo hodnotiť. Klienti sa tiež často pozerajú na hodnotenie v samotnom Google.

10. Investujte do vzdelania

Rovnako ako každá firma, stomatológ musí tiež neustále inovovať a ponúkať nové a nové služby, aby mohol svojim klientom čo najviac pomôcť. Počítajte teda aj s investíciou do konferencií, ďalších odborových akcií a vzdelávania. Vyberte si z ponuky podľa referencií len tie, ktoré za to naozaj stoja. Náklady na konferencie a ďalšie vzdelávanie môžu byť vysoké. Investovať do vedomostí sa ale vyplatí. Ak budete poskytovať nejakú službu, ktorú ostatní zubári v okolí nemajú, bude to pre vás len plus.